Tuesday, June 2, 2020

Detox Tea

Oke malam ni aku ada mood sikit nak cerita pasal detox tea. Memandangkan aku dah few months juga consume detox tea since last year lagi, jd aku rasa dah boleh lah aku nak bg pandangan and pendapat aku pasal detox tea ni kan.

First of all, apa tu sebenarnya detox tea ni. Nama pon teh detoks, maknanya teh utk buang toksin le kan. Tapi perasan tak, ramai yg salah perception psl teh detoks ni. Ramai yg anggap teh detoks ni utk kuruskan badan. Atau org panggil teh kurus? Atau ubat kurus. Sebab ada ekstrak herba yg dikapsulkan, maka ia dipanggil ubat. Sebab dia jual dlm bentuk kapsul, bukan uncang teh.

Dulu sebenarnya aku pon mcm terikut dgn misleading information psl ubat2 kurus and teh2 detoks ni semua. Consume sebulan turun berkilo2 lah, hanya minum teh boleh kurus lah, dan macam2 lagi. Biasalah jiwa gopoh mcm iols ni agak mudah terpengaruh ya. So pung pang pung pang, aku dah mengeksperimenkan badan aku dgn few products kat market, most of them beli kat drugstore je mcm guardian dgb watson. Murah dan terjangkau gitu.

So apa yg aku faham setelah semua eksperimen aku dgn produk weight loss sblum ni ialah, majority drpd produk2 tersebut sebenarnya berfungsi melancarkan pencernaan, mempercepatkan proses pernyahtinjaan (betul ke perkataan ni), dan boleh dikatakan produk2 tu membantu mengurangkan water weight je sebenarnya, especially utk jangka waktu pendek. Kalau kita makan long term, may be ada efek yg x elok utk salur pencernaan kita sbb dia buat usus kita cepat membuang kan.

Seingat aku, proses2 pernyahtinjaan yg dipaksa dgn pengambilan ubat-ubatan atau pun teh detoks/minuman fibre ni, kalau long term, boleh buatkan iritasi pd dinding salur pencernaan kita. Penyerapan nutrient dari makanan pon akan terganggu, penyerapan air pon terganggu. Kalau kurang minum air, mungkin boleh dehydrate pula tu. Belum cerita efek penggunaan produk2 kurus dekat buah pinggang lagi. Lagipun, kalau kita baca dekat packaging weight loss products ni, biasanya dia akn tulis efek penggunaan jangka masa panjang belum ada penelitiannya lagi. Means, belum ada proven research lagi utk long term consumption. So consume product at your own risk lah maksudnya. Jadi kat sini, pendapat peribadi aku is, nak consume weight loss product boleh, tapi bukan utk jangka masa panjang.

Kalau nak consume products pon, perhatikan reaksi badan kita terhadap produk tu. Kalau ada yg tak baik atau tak serasi dgn kita, better jumpa dokter atau stop je penggunaannya. Contohnya, aku pernah mengalami efek samping electrolyte imbalance akibat rajin sgt minum detox tea tiap malam 😂. Muntah2, kepala rasa berpusing2 mcm symptoms vertigo pon ada. Sampai MC okeh. Bila stop minum teh tu, alhamdulillah tak ada dah semua symptoms mabuk tu, almost immediately. So, jgn lah jadi mcm shaye. Berpada2 lah consume weight loss products.

Paling baik, amalkan gaya hidup sihat, pemakanan sihat, dan bersenam. Tu jauh lebih bagus dan berkesan, I learned the hard way 😜

Akan tetapi, I'm not gonna lie, aku masih minum detox tea every now and then, bila aku rasa aku makan terlebih dlm sehari, dan dah few days tak melabur. One more thing pasal detox tea ni, dia akan buat badan kita mcm tergantung sikit dgn teh tu. Kalau tak minum teh tu, jadi tak reti nak membuang. Tu yg mak sedikit stress bila dah dependant dgn produk utk buang air besor tu. Jadi, kalau korang jenis yg dah lawas buang air, mcm tak perlu je minum detox tea. Aku ni kebetulan mmg sejak umur bertambah mmg slow sikit pencernaan. Tak sanggup pula nak peram najis terlalu lama dlm badan kan haha iyekkk

Dan, ada lagi 1 jenis detox tea utk buang angin, biasanya berunsurkan halia atau serai.. Utk yg buang angin py ni boleh bantu masalah kembung lah, aku tak rasa dia ada efek utk kurangkan berat badan. 

Tadi aku ada tulis psl water weight kan? Nak tambah sikit, kalau org yg nak turun berat cepat, lepas tu consume weight loss products sambil buat workout dan diet, biasanya yg laju turun tu adalah water weight kita. Ikut yg aku faham, water weight ni tak sama dgn fat loss. Water weight ni sgt senang nak naik balik, while kalau kita mengalami fat loss, kita lagi cenderung utk maintain berat tu lama. Berat dekat penimbang tak dapat menunjukkan fat loss, antara cara nk tau sama ada kita ada fat loss ke tidak, adalah dengan mengukur lilit bahagian tubuh badan. So, kalau berat x berubah, tapi ada inch loss, maknanya sebenarnya kita tgh losing weight juga...

Hopefully this will help, for those yg tengah berusaha nak lose weight tu. Fighting 💪💪💪

Babai!!! 

No comments: