Saturday, May 25, 2013

Yg susah pon rs mudah kalau dpt teammates yg best

Heyyyyyy... Dah lama tak jumpa! Pe kabau uols? Iols sehat tp stress sbb dpt stase bes tp akibatnya makan sedap je hari2 sehingga risiko kenaikan berat badan juga meningkat. Gggrrrrrr

Skarang aku tgh posting ilmu penyakit mata. Aku xtau la kat mesia dak2 medic dpt posting mata ke idak. Sbb mata kan mcm sgt spesialistik gitu. Stase mata ni stase minor, 5 minggu la aku duduk Jogja ni. Kalo 10 minggu duk cni mau naik 10 kilo aku ni gamaknya.

Bukan sengaja menghabiskan duit, tapi kita kena menghargai peluang yg ada untuk bersantai bila kita dpt stase santai. Ewah. Bak kata dokter pembimbing aku waktu internal med kat Depok hr tu, "ga papa, dapet stase santai kmu santai...dapet yg sibuk ya jalani ajaaa.."

Previous posting aku Ilmu Kesehatan Masyarakat (Public Health). Public health ni posting yg paling buat koas2 deg-degan atau neves. Sbb anything can happen waktu posting ni, da la slalu tak jelas. Banyak menunggu, dan menunggu.....dan terus menunggu especially minggu2 kat kampus, sbb dokter2 suka busy..nak2 kalau kat kampus ada event pape yg melibatkan diorang~


Atas ni klinik desa tempat aku bekerja. Nama tempat die Medang Asem. :D


Kiri kanan aku tu ibu2 staf dekat klinik Medang Asem. Ni dekat bilik ubat2. Aku kadang2 lapar tgh jaga poli kan, aku order je kat ibu tudung hitam tu Indomie rebus. "Bu, aku mau Indomie ayam bawang 1 pake telur setengah matang pedas ya". Senang je akses makanan walaupun tgh layan atuk2 n nenek2 sakit pening kpale, masuk angin, terseliuh urat2, lenguh2 la sume la ade :D


Bebudak group public health aku ada 20 orang sbnanye, tp dlm gamba atas ni selain yg tudung pink tu ada 8 (termasuk aku) je. Waktu tu hari last, so xramai yg ade n sbnanye x plan pon nak buat last gathering. Tak brape nak gathering la kan x sume ada. Haha amenda aku taip nih


Ada satu hari tu public holiday. Habis presentation kat Dinas Kesehatan (aku xtau la bahasa Malaysia die apa tp cam pejabat kesihatan gitu) je kitorang tros konvoi naik gunung, nama tempat tu Loji. Haha Bukan loji kumbahan, tapi memang nama die Loji. Malam tu kitorang makan ikan ngan ayam bakar, n habiskan masa dgn beramah-mesra, bergelak ketawa, merapatkan silaturrahim sesama anggota kelompok, bertepuk tampa (cara bergurau ala2 makcik kate ko!),...lepas makan sambung lagi sesi lawak-melawak sesama insan, dan acara penutup adalah nonton movie bareng, kemudian sapu repellant (nyamuk kat Loji jenis semangat prajurit tinggi dan x mudah menyerah kalah maka pakai losyen anti nyamuk adalah sangat perlu) bareng, dan tdo lambak di atas lantai. Kitorang berkampung kat umah Jee ngan Fatini yg dpt posting kat klinik desa kat Loji. Trime kasih kat Jee n Fatini yg dah menyambut kedatangan kitorang n melayan kami dgn begitu baik sekali, sume org setuju diorang dah bole jadi ibu rumah tangga. Ewah.


Sayonara, group IKM periode 11 Maret - 18 Mei 2013~
Aku bakalan kangen ama kalian..Wuwuwu

IKM ni antara stase yg paling terkesan kat hati aku sbb stase yg tergolong leceh tapi sbb dapat ngan org2 yg bes, maka sume kesulitan tu rasa ringan je nak lalui. Aku bersyukur la dapat budak2 group cam diorang, nak2 utk stase IKM yg hanya dak2 koas kat Indonesia or may be kat UKRIDA je yg bole paham knape die "sesuatu banged". Haha

Or mungkin aku je yg touching lebe, tapi tak kisah la tu. 

Hokay, smpi nanti. See ya!

Tataaaaaaa. Salam~ ;-)

No comments: