Monday, April 7, 2014

GNC Spirulina

Salam hari Isnin semua!

Kalau korang baca entri ni bukan pd hari Isnin, so iols ucap salam hari-hari! Muahaha

Hari ni aku nak cite ttg sejenis supplement yg aku dah amek selama 2 bulan kot. Or mungkin lebih. Yup. Satu produk dari GNC, die punya spirulina.

Ini bukan entri berbayar, tuan tanah kedaung takde dpt ape2 payment. Hanya krn tuan tanah buhlog ni mmg suka mencece dan berkongsi cerita, takde niat utk promosi sesungguhnya. Sekian trime kasih, adik kakak abang mkcik pkcik sume. Hehe

Setelah sekian lamanya aku mengalami masalah hidung tersumbat (smpi aku terlupa dh brapa lama, tp aku rs dah cecah tahun la jugak)... Asek mengada mintak penyepak kat ibu, mengadu hidung tersumbat bla3 kan.. One day ibu cerita dulu ibu aku penghidap alahan pd saluran pernafasan yg kronik. Dari apa yg ibu aku cerita, symptoms yg ibu alami dulu mmg kategori berat lah jugak, smpi die susah nak bernafas, n org sekeliling boleh dengar bunyi nafas die like die py bronchus tu sgt byk mucus.. Ibu ckp kdg2 die nak bercakap pon susah. Aku pon x sanggup nak membayangkan betapa tak selesanya berada dlm keadaan mcm tu.

So ibu cite, one day ade rakan sejawat die kat tempat kerja die telah memperkenalkan produk spirulina kat ibu. Tapi spirulina tu dlm bentuk serbuk yg kena bancuh ngn air. Ibu kate harga die mahal (sori aku lupa harga die w'pon ibu ade bgtahu) dan skarang dah ssh nk jumpa spirulina tu. Ibu aku try produk tu and nampak kesan after 2-3 weeks. Ibu kata, salur nafas die rasa sangat sangat sangat LEGA. Uols bayangkan bila kita dah lama rasa masalah hidung berair, bersin2, tersumbat, smpi ssh nafas, nak cakap pon susah..akhirnya masalah tu sembuh dgn izin-Nya..nikmat oke nikmaaatt..

Ibu aku tros amalkan spirulina tapi bertukar2 brand jugak lah sbb faktor availability of product and price. Dan alhamdulillah, sekarang aku tak pnah nampak ibu aku ade masalah mcm ape yg die cerita tu. Mcm takde tanda langsung yg ibu ade alahan. Now, ibu dah lama stop amek spirulina tapi alhamdulillah penyakit lama tu x pnah nak menyinggah. :)

Orang kata, ape tu...keturunan eh? So secara otometiknya aku pon ade jugak alahan.. Hehe Pon sama, masalah saluran pernafasan. Aku ade masalah hidung tersumbat. Sebagai calon dokter (ini semua poyooooo), aku x boleh nk mengelak drpd berfikir mcm2. Aku terfikir aku ade polip hidung lah ape lah. Mengada sgt imaginasi. Bahaha

K berbalik kpd cite aku, masalah hidung tersumbat aku ni lumayan lah.. Malam2 tak boleh tdo..ended up aku termenung kat ruang tamu. Try ubah2 posisi pon xde efek, kadang2 aku lompat2 (mcm gila pon ade) tapi kejap je die baik lps tu tersumbat balik.. Takkan aku asek nak amek obat symptomatic je kan, obat2 tu pon ade side effects. Bla3 byk la bnda aku pikir kan.. Last2 dipendekkan cite, ibu aku belikan spirulina GNC ni.. :)


Syukur sangat2... Siryes aku x tipu korang, masalah hidung tersumbat aku membaik. Tak smpi 3 minggu pon aku amek produk ni. Sekarang, boleh tdo dgn nyenyaknya. Dalam aircond pon alhamdulillah xde masalah. Lapaaang je rasa lobang hidung aku. Wahahaha Rasa nak bernafas dalam2 puas2... *tarik nafas dalam2*

Spirulina ni bukan ubat yg menyembuhkan taw. Ia adalah sejenis supplement. So kita kena paham konsep tu. Aku x nak lah kalo ade org tersalah paham kat cni yg makan spirulina boleh baik itu ini bla3.. Just want to make it clear ^^

Secara umumnya, spirulina ni mmg terkenal dgn khasiat die yg dpt membantu meningkatkan imun kita, like some kind of health boost la.. Dan die bagus utk kulit, rambut, kuku.. If korang nak tau lebih detail ttg kebaikan spirulina, u can google2 taw..

Ini cerita aku dan GNC spirulina. Just nak share2 kat cni, mn tau ade org yg mengalami masalah mcm aku ke.. Mn tau kalo ikhtiar dgn amek spirulina ni boleh bantu ke..

Oh ya, berkenaan dgn harga. Harga beli dekat GNC RM 105.90. Tapi kalo ade member card boleh dpt diskaun...20% kot. Hehe Or mungkin tergantung kepada promosi yg ade.

Oke korang.. Till next entry and have a nice day everyone!!
Anyeeongg!!!!!~ (nak jugak korea die hahah)

4 comments:

Chekgu Azrine said...

Sis..bdk umur setahun lbh blh mkn ke ek spirulina ni??

Azie Rashid said...

ini kalu adam baca mesti dia nak beli jugak. kronik budak tu flu. ishh dah cakap makan supplement xnak. haa skrg baik dia caye jugak! beli jugak xkira ! hahahaha tq tqa. hah sedap x spirulina tu ?

Kak Long said...

@kak azrin; inshaAllah boleh sis takde masalah.. kat botol spirulina yg sy mkn ni tulis 1-3 kapsul perday.. utk bebudak kasi 1 kapsul perday pon dah okay..

Kak Long said...

@azie; heheh spirulina ni takde rasa pon kat lidah.. sbb die dlm kapsul bening tu.. tp lps telan kdg2 suka sendawa rs spirulina.. mcm rs seaweed kot, azie.. haaa bulih la adam kalu nk acu cuba try.. hehehe