Thursday, January 14, 2016

Winter Story

Assalamualaikum.

Cerita bulan lepas ni. Melajak ke tahun depan baru nak stori. Dah nak basi dah. Haha Tapi memori dalam kepala mcm bru hari tu je merasa winter. Amboi.

Alhamdulillah, akhirnya umur aku 25 tahun ni baru berjaya nak merasa cuaca winter. Tu pon kat Beijing je. Europe2 nanti lain tahun inshaAllah. Try test winter kat Asia dulu. Kot la serik terus taknak dah pergi tempat sejuk.

Aku ingat lagi hari aku sampai China hari tu, keluar je flight die punya angin sejuk fuuu mak aii menusuk mcm ke tulang aku rasa. Tobat aku. Mana tak nya, underestimate nau kan, sekali ambikk. Selamba je aku keluar dgn baju selapis je. Baju tebal simpan lam bag konon nti dah kua baru nak sarung. Sekali kuar flight je berketap2 terus gigi. Haha

Pengajarannya, kalo pergi negara sejuk n mmg tgh winter, dah nak landing tu bole sarung dah baju tebal. Jgn eksyen mcm aku ya. Luls

Great Wall of China yg ada salji sket2. Yahuu one of the world wonders checked. :)

Aku gi Beijing 5 hari. Banyak la jugak tempat pergi. Tapi trip family aku hari tu lebih kpd tengok scenery and historical places. Bukan trip bershopping. Ada org yg prefer lebihkan tempat2 shopping, depends lah intention engkorang. Boleh discuss lah ngan agennya. 

Antara tempat yg aku ingat, Summer Palace, ada lagi satu palace tu tak ingat plak nama die, forbidden palace (aku tak pergi yg ni, family aku yg lain pergi), market ape ntah nama, pastu some weird food market kat tepi jalan, jade store, tea ceremony place, bamboo product store, silk factory, pastu ada jalan lama zaman empayar dinasti ape ntah which kat situ now dah jadi mcm mall jugak la cuma the buildings masih tapak binaan lama. Emm..yg lain mcm biasa2 je kot including some muslim restaurants and mosque.

Oh yes... The incredibly amazing acrobatic and kung fu shows! Oh yang dua ni super awesome korang kalau pergi Beijing wajib tengok show diorang. Melopong2 oke tengok aksi diorang. Mid air tumbling dan segala jenis tumbling live depan mata. Aku taktau la mcm mana diorg buat, but mmg tak mengecewakan btol show diorg. Perghh mmg tak bleh lupa.

Mcm kat Namsan Tower kat Korea pulak diorg letak mangga kat tepi2 tembok besar ni.

Makcik beg merah.

Ni kat jade store kalo tak silap. Konon rilek padahal tangan punya sejuk, hidung aku pon naik kebas bernafas kat sana. Sejuk woi.

Overall, aku puas hati ngan Beijing trip ni. This winter experience akan ku sematkan dalam kenangan hidupku. Ewah.

Beijing mmg tempat yg banyak sejarah. Kalau korang suka nak tengok tempat org, and jenis yg suka nak tengok variety cultures, suka tengok tempat2 sejarah, aku rasa China antara option yg munasabah la untuk korang pertimbangkan.

Btw, aku nak ucapkan happy new year to all. I hope a lot of great things will happen this year :)

Stay healthy, stay happy everyone!

See ya

No comments: