Tuesday, April 21, 2020

Ada Apa dengan 2020

Hai yalls..

Hahaha Dah nak hujung April 2020 now guys. Sehari dua lagi Ramadhan. Woah so many things happened since my last entry dekat blog ni. I almost forgot that this blog ever existed.

Just for the memories. Situasi sekarang ni adalah situasi di mana dunia dilanda wabak virus yg diberi nama Covid 19. It's a pandemic, and most of the countries all over the world are on lockdown now, be it total lockdown or partial lockdown, depending on the virus situation in each country. So yeah, dekat Malaysia we call it Perintah Kawalan Pergerakan or PKP.

Gara-gara PKP ni, banyak industri terpaksa diberhentikan dari beroperasi buat sementara waktu, kecuali industri essential which is ko google la sndiri macam malas pula aku nak elaborate kat sini. Bukan ada sgt pon org nak baca. LOL.

Anyway, industri kesihatan alternatif merangkap bidang pekerjaan aku skarang pon termasuk dlm industri yg kena berhenti dari beroperasi sepanjang PKP ni. So, sejak 18 March hari tu, aku mmg dah duduk rumah la sbb tempat kerja tutup. It's been more than a month already, the first 2 weeks aku stay kat rumah sewa kat tempat aku keja now. Meanwhile kebanyakan staf kat tempat keja aku termasuk bos dah zasss balik kg. Aku sebenarnya pergi Perth waktu PKP dah nak diumumkan tu, by the time aku sampai Malaysia, PKP dah mula dah. Jadi sebagai seorang rakyat Malaysia yg bertanggungjawab, aku kena la ikut peraturan kan. Kena mengasingkan diri atau self quarantine selama 14 hari utk memastikan diriku ini bebas dari wabak corona. And alhamdulillah aku sihat walafiat sampai lah saat aku menaip niha.

Akan tetapi, setelah 14 hari, aku balik ke rumah parents atas sebab tertentu. Aku pun confident time tu to travel back to my hometown sbb aku sihat dan tak ada sign and symptoms covid. So sejak 31 March, aku berkurung dekat Melaka lah ohoi.

Hrmm.. Akibat lama benau duduk rumah ni, tetiba teringat pulak pasal  blog ni. Dasyat efek PKP sampai buat aku post entry kat blog. Aku rasa 2019 xde post apa2 langsung, padahal byk juga kejadian tahun lepas. Tapi wajar la, 2020 ni memang WOW gila kot since the beginning, macam2 benda terjadi. And covid 19 ni memang one of the biggest events lah.

Eh aku rasa tadi aku sbnanye nak cerita benda lain. Last2 jadi entri covid ni apahal.

Should I make travel post pasal Australia hari tu? Or is it irresponsible sbb covid belum berakhir?

Tapi aku punya kerajinan ni belum tentu ni rasanya. May be rajin dia sekarang je, esok lusa jadi kemalasan. Haha So, xnak janji lah any travel post or even any other topics. We'll see apa pula tajuk selepas ni. Tajuk "Getting Married" ke kan.. Eh.

Kay ah bai~

No comments: