Tuesday, October 23, 2018

Hostel

Since sekolah menengah, aku mmg dah terbiasa dgn konsep tinggal asrama/hostel ni. Form 1, aku dah dihantar masuk asrama. Ingat lg masa Form 1 dulu, parents aku pergi Haji, rs sebulan kot, ke 2-3 minggu gitu lah, while my parents pergi Haji tu, orang kampung aku lah yang take turn ziarah aku kat asrama.

Ada sekali aku ingat lagi nenek sedara aku dtg ngan makcik aku, tapi makcik mana dah lupa la pulak. Diorang tak tau asrama perempuan kat mana, jadi diorang tunggu kat ada mcm living room yg ada sofa kerusi rotan kat blok asrama lelaki. Nak tak nak aku pergi juga lah melepak jumpa family kat living room asrama lelaki. Malu gila la. Budak lelaki ada je jalan-jalan la lepak la apa kat luar tu ha. Haha Dah la aku dulu budak kelas arab, pompuan semua. Pehal tetiba sorang2 lepak kat living room asrama lelaki. Tapi time tu redha je dgn harapan org nampak aku duduk dgn family so diorang x heran sgt.

Macam-macam cerita la kalau ingat zaman duduk asrama dulu kan. Dari cerita hantu, cerita budak kena sampuk, skodeng sana skodeng sini (xde keja betol), drama series bergaduh dengan member, sesi pulau-memulau orang, terkantoi dgn warden x pergi riadah sbb nak basuh baju (hahaha kira aku baik la juga terang-terangan ngelat drpd ada member aku dulu sanggup menyorok bawah katil time sport check), eh banyak lagi lah cerita zaman duduk asrama dulu.

Itu zaman sekolah, masuk matriks lain pulak cerita dia. Tapi bagi aku personally, zaman matriks byk memori manis lah. Walaupun 10 bulan je dulu duduk matriks (program 1 year), struggle blajar bagai nak rak la jugak, tapi siryes syok sbnanye zaman matriks ni. Time matriks lah aku sama praktikum dengan Fatin Liyana. Hahah Korang mesti tau blogger yg isteri Dr. Anwar Fazal tu kan? Dia dulu ex-classmate gue laa. Tapi aku tak berapa rapat pun. Gitu-gitu je, aku tau dia orang nismilan. Eh, tapi turn out that she is my mother's friend punya anak! Ibu aku yg bagitahu. Ada satu hari tu, my mother tunjuk gambar Fatin ke gamba mak Fatin, aku lupa dah. Tapi time tu la aku dpt tahu yg Fatin tu anak kawan ibu aku. Kecik je dunia ek.

Bila habis matriks, aku pernah masuk kursus Arab dekat UKM Bangi kejap. Rasanya sebulan dua kot kat UKM. Lupa dah. Time tu kengkonon aku nak pergi Egypt buat denstistry. Under private punya company yg bawa students fly overseas, time tu mmg tgh trend sangat parents hantar anak belajor overseas guna agent ni. Termasuk lah aku. Time tu apply blajor dentistry kat dalam Msia x lepas kan, solusi nya try agent lah blaja kat luar negara. Masa blajor Bahasa Arab tu duduk asrama Rahim Kajai kat UKM. Tapi pasal dia sekejap je time tu tak banyak sgt lah kenangan. Aku tak pergi pon Egypt.

Zaman study, life aku honestly sangat bebas. Takde peraturan apa pun yg menghalangi sbb aku duduk rumah sendiri-sendiri menyewa dgn kawan-kawan. apa nak buat semua tergantung atas diri sendiri. Kalau nak jadi jahat, jahat lah tapi apa2 consequences tanggung sendiri. Kalau nak jadi budak baik, berbahagia lah family kat Malaysia sbb anak-anak diorang behave walaupun jauh dari rumah. So, basically zaman kuliah aku sangat-sangat bebas, and aku mmg happy tinggal kat Jakarta dulu. But drama tu mmg adalah, nama pun duduk ramai-ramai, macam-macam kepala, macam-macam perangai ada. Semua pulak tengah muda, kalau dtg musim bergaduh tu bergaduh jugak. Tapi satu benda yg kitorang sedar time tu was, kitorang takde family yg dekat kat Indonesia tu, kalau jadi apa-apa, sesama kawan juga yg ada utk tolong pun, that's what made us strong and stayed together until we finished our degree. So, actually kenangan manis juga tu zaman degree.

Even zaman aku bekerja sekarang pon, aku tak dapat nak mengelak drpd berjauhan dari rumah. Untung lah siapa yg boleh bekerja dan tinggal dengan family. Sebab tu bila aku ada peluang untuk ambil cuti, mmg aku akn spend utk balik rumah family. It soothes my heart in a certain way, rasa mcm semua stress and kepenatan bekerja tu hilang kejap bila balik rumah family. Home is heaven, indeed.

Elok lah tu, lain tadi aku nak cerita sebenarnya. Lain kali aku cerita.

No comments: