Friday, September 19, 2014

Bella

Assalamualaikum wbt..

Patutnya siang tadi aku ada appointment ngan salun London dekat Bandar Hilir taw tapi cam males pulak nak perginya pun aduhai.

Mesti si Venner tu naik boring ngan aku asek tak dtg appointment jek. Dah le tepon tak hangkat.

Jangan marah aa amoii.. Marah cepat tua taw. Nanti muka u kedut2 sana sini siapa nak jawab puuunnnnn... Kataku sendirian.

Schedule diet die bagi kat aku pon aku wat tanampak aje.. Kikiki

Minggu ni kalau nak disimpulkan, kesimpulannya banyak kisah si Bella aje rasanya. 

Bukan Bella cite Twilight tu, oii kalau aku berkawan ngan Emma Watson mau dah macam KLCC dah tingginya hidung aku ni. Sebabkan bukan la hidung aku tak tinggi mcm tu. *jemah melalut lagi*

Ekceli yg nama Bella tu is kucing aku. Waktu die lahir dlu aku takde kat Mesia. Ibu ngan adik2 aku cite ade baby kucing lahir 3 warna, so aku suh la diorg simpan sbb jarang nak dpt kucing 3 warna. Aleh-aleh je nama die Bella. Dah semua org panggil Bella, mcm tak aci pulak aku nak panggil die Elizabeth tiba-tiba kan.

Memangggg... Kalau nak bg nama kucing kena tauk nama kelas2 sket.. Baru la fefeeling orang kaya Palembang ya.



Sebenaunya kucing2 umah kitorang ni tak tinggal dlm umah pon. Diorang ade kandang asing kat luau. Tapi kalau mak-mak buyung yg dah nak bersalin mmg ibu aku akan memerintahkan diorang utk dibawak masuk dlm. Aku selaku temenggung yang terhormat hanya menjunjung perintah. Ampun tuanku. Eh.

Tapi budak Bella ni masuk wad punya lah lama tak beranak2. Aku rasa 2 minggu jugak lah dia masuk wad.

Within minggu ni itu hari ade la dlm 2 3 hari tu die bleeding n keluar ketuban tapi tak beranak2 jugak. Last2 hari ketiga bleeding tu baru die beranak.

Total yg keluau aku rasa 5. Ke 4 ekor ye? Alamak tak pasti.

Sebab yg 3 or 4 terawal tu aku takde. Ibu aku la cite. So nak dijadikan cerita ade sekor kaler putih tompok2 hitam tu hidup taw.

Bella ni dah kali ketiga beranak. Tapi die ni mmg tak pandai nursery newborn kittens lah. Ke sbb kucing parsi mmg bengap tak pandai jaga n urus anak diorang ek?

Sbb yg sekor hidup tu pon ibu aku yg potong tali pusat n buang uri n tolong bersihkan sket2 n hulur kat Bella smpi die jilat2 bersihkan. 

Tapi sempat sehari lebih sket je kot budak tu hidup. Bella tak pandai nyusukan la. N baby tu pulak mcm tak jumpa cari susu mak die..

Tacing gila. Sebab esoknya tu aku ingat nak bg budak tu susu sbb takut die x survive sbb tak dpt susu mak die. Waktu aku naik amek something yg I thought useful to feed the baby kan, aku dengar baby tu berbunyi lagi taw.

Lepas tu aku turun bancuh susu n prepare susu dlm penitis mata (yes aku guna penitis mata utk feed kitten).. Bila aku amek baby tu alihkan nak bagi susu kan.. Aku tengok die dah tak bernafas. N aku titiskan susu pon xde reaction. Meleleh je keluar susu tu..

Setengah minit lah jugak aku termenung sbb aku baru dengau suara die tak lama sebelum tu. Tacing weh tacing gilaaaaa. Wuwuwuwwuuuuww

N the day that baby tu mati tu mmg ade lagi sekor lahir n tak hidup jugak probably sbb takde sape tengokkan n tolong bersihkan sbb aku ade kat tingkat atas n ayah aku keluar.

Murung je hari tu aku kemaskan n buang 2 baby kucing yg tak sempat menikmati dunia. :(

Bella pulak lepas baby die tu mcm dah tak bunyi n tak bergerak, tak lama lepas tu die keluar sangkar kecik tu n terus pergi kat pintu dapur. Bila aku bukakkan pintu dapur tu die pon keluar.

Macam die tau yg anak2 die tak hidup da..

Aku dah mcm org gaji die pulak tolong hapuskan bahan bukti. Kuang hasam.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Malam semalam aku cilok eksrim ayah aku lam esbok. Sedap jugak eh eskrim potong ni rupanya.

Yg tak boleh blah tu translation BM tu "Konfeksi ais perisa keladi dalam konfeksi ais santan kelapa".

LULS

Tolonglah... Ape yg uols cuba sampaikan dlm description tu? Kalau mcm tak munasabah nau tak payah translate terus tak bole ke ya?

Tapi eskrim ni sedap lah.

Aku kasi 5 bintang!

Mengkome ce lah rasa sedas.

Dah. Bai!

3 comments:

Unknown said...

eskrem jenama pe tu?
nmpk dap je..
sy ni pcinta askrem :)

Kak Long said...

jenama Kings. hihi ce try ce try :)

Anonymous said...

Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.

I'm definitely enjoying your blog and look forward to new posts.