Thursday, July 23, 2015

Semudah A B C

Assalamualaikum...

Tajuk tak nak cliche lagi. Ahahajakhkhkashauf

Ingat nak buat entri wordless Wednesday tapi tetibe aku terdapat ilham nak share benda ni khususnya utk ladies kat luar sana. Hikhik so kensel lah buat wordless Wednesday ya.

Topik hari ni ialah Double Cleansing. Pernah dengau? Macam familiar kan kan? Semenjak aku blaja modul facial treatment (requirement and procedures) ni kan, ilham nak share pasal beauty sokmo. Warghahaha Mengada. Lempang nak?

Aku pon sblom ni bajet2 cam paham konsep double cleansing tu tapi hakikatnya tak berapa paham pon.

So basically to those yg gemar pakai make up kat luar la especially yg selalu full make up dgn foundation, highlight, concealer, mascara 3 lapis, dgn segala tok nenek bronze blusher etc etc tu, haaaa memang sepatutnya setiap kali nak cuci make up mmg kena double cleansing.

Pasal ape, bila kte pakai make up especially peminat tegar foundations, uiiii mak aii jaga-jaga sangat pasal senang nak dapat clogged pores ya teman-teman. So, kat situ la pentingnya double cleansing ni utk make sure sume make up tu betul2 dah terangkat atau pun totally removed from our skin. Plus, die penting utk stabilize back our skin's pH. 

Aku ada la sedikit sebanyak recommendation yg pada pendapat aku produk yang baik dan berkesan dgn harga yang berpatutan. Terpulanglah mengikut masing2 nak pakai brand apa, but these are the ones that I use..

STEP 1: REMOVE MAKE UP


Dalam banyak2 cleansing wipes yg aku pnah guna, yg ni paling best. Sedegil mana mascara aku pakai alhamdulillah pakai wipes ni boleh tanggal tanpa aku gonyoh sekuat hati sampai bulu mata aku pon tertanggal sekali (you know what I mean..). Pokoknya, memang bersih, sehelai cukup untuk satu muka, fragrance sgt soft, and kulit rasa smooth je x kesat lepas guna wipes ni.

Fun fact: Biasa org guna remover yg oil based kan, yg cecair die ada 2 layer tu. Memang senang hilang make up kita, tapi sebenarnya die bole buat kulit kte tumbuh oil seed (mcm jerawat, tapi dalam die produk berlebihan dari oil glands kat kulit kita). So, better pilih yg water based for example mcm yg botol putih body shop punya tu atau pun pakai cleansing wipes. :)


STEP 2: CLEANSING LOTION


Sebelum ni aku beli cleansing lotion ni ingatkan bole guna as regular cleanser yg kita pakai lam bilik air keluar buih2 tu. Haha Sekarang baru aku tau, cleansing lotion ni macam pre-cleanser la lebey kurang konsep die. Tak payah guna air or basahkan tangan or whatever, just cuci je muka terus ngan lotion ni macam mana kte cuci muka dgn cleanser.

STEP 3: FACIAL CLEANSER (CREAM FOAM/BUBBLE FOAM)


Haaa Lepas tu baru cuci muka ngan sabun pencuci muka.. Sbnanye better pakai yg bubble foam, sbb lebih hygiene giteww.. especially utk yg kulit oily atau acne prone. Tapi cream foam yg biasa tu pon boleh je..

Cuba uols try buat double cleansing ni kat umah, rasa the difference between kalau kte cuci make up dgn cleanser sahaja, dgn kte cuci make up dgn 3 langkah ni. *wink wink*

SAY NO TO CLOGGED PORES! GYEAHH

Menjak aku mengerti apa itu double cleansing ni dan kepentingannya, now aku dah selalu cuba merajinkan diri untuk buat setiap kali nak cuci make up. Kulit aku tak cantik cam Dato' Siti beb, nak tak nak kena jaga jugak.. Sobs sobs

So, selamat mencuba and thank you for reading.

Love.

3 comments:

Wonder Woman said...

Dah tua tua ni, makin pemalas nak cuci muka betul2. Bila uols buat entry ni baru timbul kesedaran balik. Yayyy pasni leh consult sume bnde pasal kecantikan kt tqah! Btw bestnye pencuci muke etude house! Penah pakai yg peach tea cleansing foam lembutttttttt sgt bau dia tp dh discontinue ;( dah lama tak terjah etude..sok2 lusa nak gi tgk la :D tq for the tips bebi!

Kak Long said...

sama la kita bebi.. kte pon menjak blajau facial ni je baru tersedau balik. kalau tak kdg guna wipes je pastu tdo. boleh?? hahaha


lately byk promotions kat etude. mmg wajar lagi bernas kalau ika gi terjah sekali sekala. gosok2 sket bahu acapan kasi racun sama dieee... LULS

Ashley said...

Nice cosmetic collection thanks for sharing.
Best Online Fashion Deals in UAE