Thursday, May 19, 2016

Bourjois 1 2 3 Perfect Foundation

Assalamualaikum.......

Hari ni nak cite pasal faundesen (sebut betul2 fa-un-de-sen HAHA) Bourjois yg aku bru beli last week. Kot. Mcm x baru sgt je. Heh.

Bourjois 1 2 3 perfect foundation in shade 53 beige clair/ light beige.

Aku beli dekat WEBSITE HERMO harga RM 37 lebih rasanya. First time aku purchase barang kat Hermo. Aku tau pon daripada besfren terchinta. Thanks bebi kenalkan kte ngan hermo hek hek.

Aku tengok diskaun je setiap hari barang2 kat hermo tu. Kalau kaki produk skincare ngan cosmetics mmg naik juling la korang kalau buka website tu haha termasuklah aku. Kau purchase due item free postage. Gyeahh

Oh ya. Bourjois ni product made in France, comes in 5 shades. Aku beli shade yg kedua paling cerah. Nasib baik sesuai ngan warna kulit aku. Kalau takkk... 30 ml tu beb syg gila.

Aku kompius jugak nak amek shade mn satu tp aku compare ngan cc cushion Face Shop aku pastu agak2 n tawakal aje. Nasib baik betul.

Tu la risiko kalau beli foundation online ni. Risiko salah pilih shade. Tapi dlu kan, aku pnah salah beli foundation Loreal yg botol besar tu harga RM 40 lebih, aku boleh amek ivory which 3 shade lg gelap kot dr kulit aku. Padahal beli kat kedai. Ivory weh ivory! Hmmm speechless. #memoripahit


Anyway, Hermo mmg murah hati dgn free gift. Ekceli aku beli April Skin magic stone soap ngan foundation so dua barang lah and dapat la free gift pad ngan concealer Dear Berry yg cecomel niha. Tapi belum try pakai kat muka lagi sbb terlupa. Boleh?

Aku ni tak gila ngan mekap yg full coverage sgt pon jd mmg slalu (read: like every single time) skip the concealer part. Deswai la.. :D

Kang ada pulak ckp aku tiru Qu Puteh kang.

Aku tambah crown sbb mcm luas nau pulak dahi aku. Lols

Okay, gamba tu dlm 5 hours after application. Without touch up, as u can see lipstick pon dah hilang, n gamba x guna filter. Bourjois foundation ni die sgt lightweight which aku suka betul. Tak buat muka aku rs cakey walaupun aku guna skincare sblom apply foundation. Ada kan foundation yg bila kita apply lps skincare rs cam cakey n muka bercapuk..huhu

Muka rs cam x pakai pape pulak. Tu perasaan aku la. And die cam kontrol minyak jugak sbb nya setiap kali aku mekap lps few hours biasanya T-zone aku msti berkilat dek kerana muka aku mmg jenis kulit kombinasi.. Tapi tak pon camtu bila aku guna foundation ni.

*Note that I did use some highlighter on my cheeks under the eyes, chin, forehead and at my nose point, tu pasal la mcm shiney2 gitu. Area lain lebih matte.

Sblom ni aku familiar dgn BB dan CC cushion which always give that dewy finish look, so bila aku guna foundation ni aku rasa mcm die 'kemas' sket sbb die matte finish kan. 

Dari segi coverage, foundation ni kalau kita apply more than 1 layer bole lah kategori medium coverage sbb mcm aku ckp td die very lightweight on skin. Utk org yg cepat berpeluh n muka melekit cam aku ni mmg suka la foundation yg 'ringan' camni, tp kalau nak full coverage, this foundation might not be the best for you. Otherwise pakai concealer la bru blend dgn foundation ni :)

Buat ms skang ni, dgn cuaca yg panas, pastu kondisi kulit aku, so aku akn prefer foundation ni sebagai base. Pd waktu2 lain dgn kondisi yg berbeza, biasanya aku guna CC cushion. Aku rs org lain pon mcm tu.. Depends keadaan kulit kita dan sekeliling kan..

So there you go, ucapan aku mengenai foundation Bourjois ni.

Nanti ada masa aku cite pasal April Skin magic stone tu ya. Skang aku blom mula guna lagi sbb nak habiskan cleanser yg aku tgh pakai.

K tengkiu bai korang ~

No comments: