Thursday, July 14, 2016

My Pore Treatment Routine

Salam Syawal

Tu dia tajuk kemahen.. Serius nau bunyik nya. Ekceli aku feeling rajin malam ni. Alang2 rajin buat pore treatment kat rumah ni, ape kata kita share terus kat blog. Hiks

Apa itu pore treatment? Pore treatment tu rawatan pori lah. Kah kah translate melayu je budak skola rendah pon tau bluekk.

Oke oke serius.

Basically mcm regimen penjagaan muka yg fokus ke pori muka lah ya. Aku akan cite yg kita boleh buat manually lah ya, kira prosedur yg guna machine tak masuk la dlm entri ni ya. Lagipun, aku bukan esthetician/dermatologist pon.

P/s: Entri ni aku taip pagi esoknya sbb mlm td internet cam haremmm

STEP BY STEP: PORE TREATMENT ESSENTIALS (this is what I personally do)

1. Double cleansing
Aku pernah cerita pasal double cleansing kat previous entry. Ouh kemalasannya nak tepek link entri tu. Hee

So camni, prinsip double cleansing ni sbnanye satu proses cuci muka yg menyeluruh dan 'dalam', which omputeh panggil 'deep cleansing'. Ha sure selalu dengar kan?

First, cuci muka dengan milk cleanser atau cleansing lotion. Some brands even has pre-cleanser which actually meant for double cleansing procedure lah sebenarnya. Pakai pre-cleanser, then cleanse muka dgn foam cleanser. Pendek kata, cuci muka dua kali. Itu lah double cleansing guys *wink wink*

Macam aku, biasanya aku double cleansing kalau aku pakai mekap hari tu. Selalunya lah. Tapi pada hari.hari tertentu yg aku rajin (macam hari ni), maka aku akan buat jugak double cleansing ni.

Memula aku cuci muka dengan ini:

The Face Shop Rice Water Bright cleansing water yg aku pnah cite sblom raya hari tu.

Lepas itu, aku cuci muka dgn ni pulak
Credit gambar from Google

2. Facial scrub



Aku scrub guna St. Ives Blemish Control apricot scrub. 

Ada byk jenis scrub kat luar sana. Tp utk kulit sensitif mcm aku, aku terpaksa cerewet pilih scrub. Aku pilih yg ni sbb die kategori mild, scrub die organik so aku tak perlu risau ada micro molecule bahan kimia yg akan menghakis kulit. Hikhik

Bagi aku, as long as aku dpt scrub muka utk remove dirt/excess make-up, hilangkan kulit mati yg mengganggu skin care absorption tu, kira orait dah. Lepas scrub, muka rasa lebih bersih.

3. Toner

Mesti lah toner sket lps cleansing uols. Kita bukannya cuci muka ngan air gunung Everest. Walaupun kita yakin dah habis bersih dah cuci muka tadi, mesti ada punya kotoran yg tak terlihat di mata. Kalau tak caya, cuba guna toner. Lepas tu tengok atas cotton pad tu ada apa-apa tak. Especially kalau siang tu ada pakai make-up.

Utk toner, pakai je la pape yg sesuai ngan kulit memasing ya.

Aku guna toner ni:


4. Clay Mask

Clay mask sebenarnya bagus utk penjagaan pori taw. Masa aku training dulu, kitorang mmg facial guna clay mask. Mask ni ada banyak function, khusus utk clay mask; sebenarnya salah satu jenis deep cleansing. Yes guys, mask pon boleh dikategorikan dalam bentuk cucian muka yg mendalam (deep cleansing). Aku pon baru tahu time training facial lah.

Anyway, bila kita pakai clay mask yg baik, bole nampak die seolah-olah 'masuk' dalam pori kita. Maksudnya time die kering tu bole nampak bentuk pori kita. Macam bulat2 kecil atas muka. That means it is doing its work on ur skin ;)

Aku guna ini:

Dr. Young Anti Pore Deep Cleansing Mask
Produk made in Korea.

Beli kat Sasa.
Harga: RM 63.++ (lepas discount 20%) 


Konsistensi macam ni. Macam mud.

Cara guna:
Lepas cleansing, apply adequate amount on face. 
Biarkan 3-5 minit.
Bilas dgn air sebelum die kering.

Simple kan? Senang keja aku. Tak payah kematu tak bole buat apa nak dekat 15 minit. Hek hek

Ni aku nak tunjuk how the product soak in pores tapi tak tau la nampak ke tak tu. Gambar kanan nampak kot, kat area pipi and hidung.

Produk ni aku baru masukkan dlm regimen muka aku ya. Jadi aku blom dpt nak cerita die bagus ke tak. Tapi that Sasa promoter kata Dr. Young punya clay mask ni efektif, die bole kecilkan pori pastu bole bantu kurangkan whiteheads/blackheads. Yaaassss

5. Nose strip


Lepas aku bilas muka aku, aku toner sket, then aku akan guna ini:

Aku alternate between those two nose strips.

Yg Biore tu ada strips utk T-Zone uols. Sesuatu yg lain drpd pack nose strips yg lain. Cumanya, pada kes aku, xde efek sgt la utk T-Zone aku, bulu roma yg ikut tercabut ade la. Haha Memang my real concern of blackheads is dekat area hidung. But korang boleh cuba, kay.

6. Sheet Mask


Ini kalau aku betul3 ekstra rajin guys.


Aku cepat bosan kalau guna sheet mask brand yg sama byk kali. Jadi, aku selalu tukar2. Kadang aku borong kat Aeon Wellness, kadang Nature Republic, aku pernah beli kat Sasa jugak. Ikut mana berkenan. Ouh, tapi aku recommend korang usha promotion sheet mask dekat Aeon Wellnes. Sheet mask die best2 jugak, yg Taiwan punya aku pernah try 3D mask brand amenda ntah perisa cucumber ke aloe, utk soothing best gilaaaaaa. Time tu kebetulan eczema aku tgh ada sket kan, guna mask tu ya robbi soothing sgt~

7. Pore Serum


Ini pon ekstra lah ni. Kalau aku buat treatment ni sebelum tidur, aku skip je serum ni. Sebab aku suka kulit aku bebas time tidur.

Kalau aku buat pagi, biasanya kalau aku nak keluar, nak make-up ke, aku akan guna serum ni.

The Face Shop Pore Tightening All in One Serum.

Yg ni sebenarnya orang bagi. So aku pon xtau brape harga die. Hee

Aku guna since last year tak habis2 lagi ni. 200 ml tuuu. Kuantiti paling banyak aku pnah jumpa utk serum.

Aku suka serum ni sbb die tak melekit. Berkesan ke tak tu... Ermmm jujurnya aku ada few skin care yg kena gilir-gilir guna, jd xde la hari-hari aku guna serum ni. Ngaaaa Tapi serum ni best! Sebelum make up, aku mmg suka pakai serum ni dulu sbb aku rs mcm die bole mengelakkan kulit aku drpd menyerap terlalu byk produk make-up. If that make sense to you lah, sbb bila aku apply serum ni, aku rs mcm ada satu layer nipis atas muka. Tak tau la betul ke tak, mungkin perasaan aku je. Luls.

Rajin kita jaga kulit kita, lama-lama kita akan nampak jugak hasil die. Kalau tak banyak, sikit, yg penting ada la effort tu. Gituuu kauu

Okay, siap pon yeeehaaaa!!

Korang nak share skincare routine bley la sharing2 kat komen, nak tinggalkan link utube/blog pon boleh.. 

Thanks for reading.

Anyeong!

4 comments:

Azie Rashid said...

aritu utk scrub azie guna coffee scrub tapi lepas guna mesti naik jerawat. luka atau sebab oil ingredients ke? lepas tu terus stop..tp baunyaaa harummm coffeee hahaha xpelah bau je sebab tgh berpantang coffee..

clay mask menarik juga ada tgk brand adania tu dlm btk serbuk..betul ke clay mask buat kulit kita kering? maybe kalau pakai good moisturizer xde la kering kot kan?

Wonder Woman said...

Bebiii! Kite dah review nutox dekat blog!

Anywayy, Dr. Young mask tu macam menarikkk je. Pores dahi kite gedabak besooooo ni hmmm :(

Kak Long said...

@azie; hehe best taw coffee scrub. Mmg bagus, tp tqa personally prefer coffee scrub utk body instead of muka. Sbb beza kan kulit muka ngan kulit badan. Kalo muka, mcm clay, aloe, honey, mmg common org buat mask. Pasal clay tu, utk certain org mmg kulit kering lps mask, tu sbb better pakai lg sheet mask even da guna clay mask. Mcm utk refill the moisture after the deep cleansing process.

Harap membantu. Hikhik

Kak Long said...

Hai bebi @wonder woman

Kte dah baca sejurus slps trime qaqao msg dr uols. Hiks thank you so much