Thursday, September 22, 2016

Make up Tips for Dry Skin

Assalamualaikum readers...

And good evening sebab sekarang tgh evening.. hehe Sejak kebelakangan ni kulit aku dlm keadaan yg tidak memberansangkan dan sensitif. Kering, eczema, gatal, flaky at certain area, ada masa timbul cik pimple. Naissss sangat. Tu antara salah satu sbb tak bernafsu utk update entri kat blog. Huh. Tak berdedikasi nya.

Okay, jadi aku dah search dan menjalankan usaha menggali tips-tips penggunaan make up utk kulit jenis kering. Bak kata make up guru kat utube (kudos to Make up Geek), make up proffesionals pon sometimes akan mengalami bad make up day jugak, tak semestinya everything on fleek every day. Kadang-kadang kita akan mengalami masalah cake face, make up bercapuk, tak stay in place, lps tu tak tahan lama. After few hours, bole nampak make up product tu mcm 'terapung' je atas kulit like patchy as h*ll and you start wondering why life is doing this to you. Sedih. Uhuk uhuk.

Lepas aku mencuba itu ini, akhirnya aku jumpa cara yg berkesan bagi kes kulit aku ni.

Ni pun gabungan dari pelbagai tips yg aku dapat kat internet lah dari make up pros seantero dunia. Gitu. Boleh cuba, boleh cuba (kalau ada masalah kulit kering la).

1. Use a hydrating sheet mask at night.
Pakai la ape2 mask yg focus utk mosturizing waktu malam especially kalau esok mmg ada niat nak full make up. Lagi rajin pakai mask, lagi elok la utk kulit. Setakat ni, mask yg aku personally prefer utk lembapkan kulit adalah mask hyaluronic acid, aloe vera, bird nest, honey and royal jelly, ngan bamboo essence. Any brand will do. Choose your own favourite masks. :)

2. Always use a good toner for your skin and mosturiser/serum/essence before make up.
Sebelum ni aku ada pengalaman rasa frust sbb make up selalu bercapuk kalau pakai skincare sebelum make up. Tapi I learnt that we should not wear make up with nothing on our face sebab kelembapan kulit tu nombor satu utk mendapatkan hasil make up yg flawless. Nak tak nak, harus guna skincare mcm biasa. Tapi persoalannya, mcm mana nak buat supaya foundation tak capuk kalau pakai skincare, kan?

Jawapannya, guna yg gel type atau water based skincare. Ini hasil ekperimen aku sendiri lah sbb mmg try and error utk cari skincare yg sesuai pakai under make up. Jadi, aku personally guna serum face shop yg aku guna sebelum ni. Yg niha

Kadang2 kalo aku terlupa psl serum ni, aku pakai aloe gel je guys. Haha

3. Apply primer with a beauty blender with dab motion.
Seriously, mmg better guna beauty blender berbanding pakai tangan.

4. Apply foundation only with the right amount with a beauty blender, and focus more at the outer side of your face (areas which normally has less wrinkle).
Jangan overdo your foundation sampai berlapis-lapis, mmg akan cakey punya. Pakai secukupnya, ikut jenis foundation yg kita pakai. Kalau lightweight, bole up to 2 or 3 layers, tapi kalau korang pakai yg full coverage, rasanya selapis setengah pon dah memadai. Pandai2 la kira selapis setengah byk mana hahaha.

Satu lagi aku belajar, foundation tu kita should blend dari tepi ke tengah, sbb area pipi dalam (sebelah hidung, bawah mata) tu adalah area yg selalu kita ada open pores, large pores jadi biar secukupnya sahaja lapis foundation kat situ. Makin tebal, makin tak senonoh segala crease and wrinkles tu. 

5. Apply thin layer of concealer at concerned areas or areas that you might want to brighten up a little bit.
Ini pon sama, jangan over do. 

6. Apply powder only at T-zone (part that usually gets oily after few hours wearing make up).
Lepas aku try tips ni, aku rasa nampak perbezaan sgt. Kalau sebelum ni aku apply powder whole face after foundation, lepas tu capuk rasa cam nak padam balik semua. 

7. You might skip powder if needed.
Kalau takde masalah oily skin, tak guna powder pon takpe sebenarnya. Melainkan korang guna sebum free powder atau colorless powder yg mmg setting powder tu boleh la kot sket2 je. *taktau la org paham ke tak aku tulis ni

8. Amazing tips for dry skin: dab powder with a sponge or your beauty blender. Avoid using brush as it will make your foundation look patchy and cakey Yikes! This works amazing on me. *dua jempol*
Dgn kulit aku yg kering sekarang, aku perasan mmg tak sesuai betul guna brush da buat masa ni la. Habis lari semua make up. Pakai beauty blender baru oke. Kesudahannya, eyeshadow pon aku guna jari je hahaha. Troma betul gamaknya dgn brush.

9. Do not bake.
Kalau uols ada masalah kulit kering yg kategori medium-ekstrim, lupakanlah niat utk baking. Ia hanya akan mengundang cake face. Bukan aku cakap, akak Make up Geek cakap. Tapi aku mmg tak pernah baking sbb takde loose powder. Lulz.

10. Then, proceed with your eyes and lips make up.

11. Finish and you can walk out the door with confidence. Hehe

Aku harap ada membantu lah sedikit-sebanyak utk those who have dry skin and struggle with cakey make up. Semoga bermanfaat.

Selamat mencuba!

Gambor hiasan aktiviti aku petang tadi yg takde kena-mengena dgn entri ni.

Kerom, anyeong~

No comments: