Tuesday, May 23, 2017

Cleansing Routine Update 2017

Salam dan hai semua

Hari ni kak long pg jalan2 usha job dan membeli-belah sikit. No, bukan baju raya tapi liquid lip mate raya je hehe. Baju raya nampak gayanya mcm akan tak ada utk tahun ni al-sebab nya baju kurung sebelum ni buat tak pernah pakai ada lagi. Ya Allah kalau lima tahun cemni kompem jimat berganda uols. Bole simpan duit utk beli aset yg lebih bermakna nilainya amiin3...

Banyak sbnanye blouse2 and baju2 kemahen lawa tadi jalan kat mall. Gila kau tak berkenan. Bergejolak jugak emosi rasa nak beli. Tapi berkat keazaman yg tinggi tertahan jugak impulse reaction aku nak membeli segala baju tu.

My skin tak berapa behave lately ni. Hormonal pimples here and there, kjap kang kering menggelupas, kejap kang rasa oily pulak, masalah kusam dan tak glowing langsung. Tak kompiden aku nak keluar bare face haha. Untunglah sape kulit cantik, sarung shawl selempang sikit, selet lip balm dah bole keluar pg Jusco dgn rasa yakin dan selesa. That's not the case for me.

Aku mmg tgh dlm pencarian skin care yg cocok utk kulit aku yg byk ragam ni, tapi tu slow2 lah aku buat research and cari. Ni nak cerita how I cleanse my face. Sebelum ni aku pernah cerita but ini kengkonon aku update versi terbaru lah. Aku admin kan, aku punya suka lah. Buhahahaahhh *gelak puaka*


Memula remove make up with cleansing water. Aku guna niha Garnier punya micellar ni tapi dah tinggal few drops je. I was obsess okeh dgn bnda alah ni. Sebab dia sgt berkesan utk remove segala make up. Ada dua jenis kan, satu lg kaler biru tu tp for oily skin, aku amek yg ni sbb dia pink lebih mild kot. Tapi micellar water ni mmg best!


Kalau aku kat luar, takkan aku nak angkut cotton pads dgn micellar water tu kan mcm lecehnya lahai. So, ini alternatif aku la utk remove make up. Pon feveret aku jugak wipes ni. Aku SANGAT RECOMMEND purederm argan wipes ni sbb dia very gentle on skin. Kulit aku kadang sensitif dgn certain wipes yg ada chemical tertentu, tapi yg argan ni alhamdulillah kulit aku tak pernah iritasi pon. Kuasa utk hilangkan make up dia kurang sikit lah kalau nak compare dgn micellar water tu, kadang2 aku guna 2 helai utk remove betul2. But I still love this facial wipe very much. Ini dah pack ke-4 atau ke-5 kot. :)


Kalau aku kat rumah, dan aku feeling extra, aku guna gel ni lps remove make up. Ala-ala double cleansing lah ni cerita dia.


Lepas tu, aku cuci muka pulak dgn cleanser. Sebelum ni aku guna Senka py cleanser jugak tapi yg perfect whip ke apa eh nama dia. Cleanser foam Senka la sng cerita. Eucerin ni aku beli sbb dia tgh promo, kebetulan aku mmg cari cleanser, and waktu tu ntah knape tergoda benau aku baca kat tiub dia tulis for sensitive skin kan. Tapi, hakikatnya kulit aku x sesuai pon dgn cleanser ni. Tapi volume dia sangat banyak aku xtau nak bagi sape. Sayang pulak kalau campak camtu je kan. Every other day kalau aku rasa berlengas sangat, aku tenyeh je la cleanser ni nak cuci minyak2 n dirt2 kat muka kan. 


Ahaa yang ni best! Tapi ni bukan aku punya. Adik aku punya, tapi memandangkan dah ada dlm bathroom, maka otometik dia jadi hak bersama haha. Sbnanye aku rasa dia takde lah blackhead clearing sangat, it's more to rasa fresh bila cuci dgn ni. And not bad lah nak exfoliate kulit mati kan. Guna every day pon oke kot aku rasa pasal dia py scrub halus2 je.

Bila dah cuci skrub apa semua, baru lah kita boleh pg tengok TV atau terus tidur dgn harapan ada mimpi best malam tu. Mimpi g shopping kat Paris ke... Eh.

How do you cleanse your face? 

No comments: