Monday, September 25, 2017

Kafein

Semalam aku tgk video pasal coffee kat utube. Byk la benefits dia kata kan psl coffee ni as a stimulant to nervous system, jd kita alert, pastu ada antioxidant yg bole prevent cancer, dia bole improve immune and body metabolism.. Pastu ada sorang ilmuwan tu dia kata minum berpuluh2 cawan kopi sehari! Tapi tu mcm extreme la pulak. Tak meletup pulak jantung dia sampai berpuluh2 cawan kopi dia togak.

Aku pon regular coffee drinker jugak wey. Hari2 mau minum. Kalau tak aku rasa mcm otak bengap sikit. Lemau je. Kurang fokus.

It started when I entered boarding school. Tak boarding sgt lah. Sekolah campur ms secondary school dlu. Biasa lah masuk asrama. Tgk org beli 3 in 1, mcm sng je campur air panas je siap, wah kita pon beli jugak le. Nak kata kena minum kopi sbb rajin stay up tak pon. Aku la antara budak yg paling laju tido. Lights off je aku pon naik katil dah ready nak membuta. Kah kah kah

Memula dlu paling biasa aku minum nescafe 3 in 1 la yg regular plestik merah kan. Lama2 try la macam2 brand pulak. Nak2 skarang ni tok nenek mocha latte white coffee semua 3 in 1 ada. Sebut je apa nak.

Tp bila aku besau sikit, zaman uni la ni cerita dia, dah pandaiii... Da pandai minum kopi mahal kat cafe. Time tu da mula minum jco, starbucks, coffee bean and other cafe punya coffee la. Once da start minum kopi2 tu, tiada berpatah balik hendaknya. Until now, once in blue moon mesti teringin nak minum branded coffee. Tapi x selalu lah. Berbelas hinggit secawan, baik aku beli lipstick. Tak pon simpan tabung.

Perasaan minum coffee kat cafe ni xsama wey minum kat kedai biasa atau kat rumah. Dia mcm ada satu perasaan best yg may be coffee lovers je bole relate kot. Apa lagi kalo ko melepak kat cafe tu dgn org yg ko sgt selesa bersembang, be it friends or family. Pergh.. Nikmat gilerr..

Lately aku kurangkan 3 in 1. Tapi aku byk minum kopi bancuh sendiri. Mcm aku beli Tesco py gold coffee ni, sbnanye xsampai sebulan pon dah tinggal 3 suku bekas je. Mcm aku sorg je yg byk minum ni kat umah. Tp fikir balik, kopi ni dia x pekat sgt, wpon strength kat situ tulis 3 (kira medium la) tp aku bancuh cawan kecik pon letak 1 setengah sudu kecik baru terasa kopi dia kat tekak aku la. Cuma, aku admit aku mmg amek more than a cup per day, well, not everyday tp biasanya 2 cups la hahaha.

Motif dia kat sini is, berpada2 lah minum kopi. Especially yg ada kuturunan high blood pressure macam aku, kena kawal intake. Lagi satu, pompuan especially ada risiko tinggi nk dpt osteoporosis kalo dia minum kopi byk sgt utk jangka masa panjang. So yg ni aku pon aware, mmg ada plan nak reduce dan control caffeine intake.. Tp kecintaan ku terhadap kopi masih tinggi buat masa ini. Takpe, yg penting kita berjaga-jaga.

No comments: