Friday, April 15, 2011

Jawapan demi jawapan..

Assalamualaikum..


Eh betul tak eh aku tulis tajuk tu "jawapan demi jawapan".. Ada kan perkataan mcm tu? Kang salah buek malu yo.. Haha Sebenarnya aku nak cakap yg hari demi hari aku hidup ni kan, jawapan demi jawapan yg aku dapat utk pelbagai jenis persoalan. Kadang-kadang aku dapat jawapan cepat, kadang-kadang selang beberapa waktu tertentu, baru aku dapat jawapan.. Bila fikir balik, rasa mcm miracle je.. Rasa mcm betapa Allah tu maha mendengar setiap apa yg aku tertanya-tanya dalam hati ni. Pernah tak korang rasa ape yg aku rasa ni?

Misalnya, kalau ada sesuatu perkara yg berlaku sekeliling aku.. Mulalah aku bermain-main dgn pertanyaan dlm hati aku, kenapa mcm tu, kenapa mcm ni, kenapa tak mcm ni, kenapa tak mcm tu.. and so on.. Bahaya gak terlalu byk mempersoalkan bnda dlm hati ni, sbb kalau kite terpeleot sket.. Maksud aku, smpi mempersoalkan benda-benda yg di luar jangkauan akal fikiran kita, kan tak elok mcm tu? Sebab akal fikiran kita pon ada batasnya.. Sebab benda-benda yg kita tak mampu nak fikir tu..ilmu tentang hal-hal itu hanya ada pada Allah.. Sile betulkan saya kalau saya salah..~

Bila hati aku mula berbisik-bisik..tertanya-tanya itu ini..biasanya aku akn mula usaha nak cari jawapannya. At the same time, aku akn doa jugak moga Allah tolong tunjukkan aku.. Biar aku nampak sket ape bnda yg aku nak tau sangat tu.. Hehe Tup tup.. ada je coincidence yg membawa aku kepada jawapan utk persoalan yg bermain dlm pale hotak aku yg tak berapa nak berjambul ni ha.. Subhanallah..  Betapa DIA tu maha mendengar lagi maha mengetahui.. Kan kan??

Tambahan lagi, bila kita susah, bila kita ada masalah misalnya la kan.. Baca Quran.. Belek-belek tafsir tu.. Tudiaaa.. Ada je ayat-ayat Quran yg mcm ade kene mengena pulak ngan situasi kita.. Sejuk je hati.. Lega je rasa.. Pernah tak uol rasa macam ni??

Rasa bahagia je bila hidup bersama kasih sayang DIA.. Kan kan?? =)

10 comments:

nelly said...

setiap masalah ada penyelesaiannya ..^__^

Si DauN CeRi said...

@ nelly; thank u singgah ye.. :)

adan said...

thanks singgah blog sy tadi.. thanks jugak dengan pendapat awk er.. suka sangat... ^_^

berdasarkan entri di awk..
selalunya hati mengatakan yang benar.. so,ikutla kata hati untuk mencari jawapan yang awk cari tu.. ^_^

Si DauN CeRi said...

@adan; my pleasure.. :)


betul tu.. kata hati tu selalunya betul.. nafsu tu yg selalu salah. sume atas kite je sbnanye.. dunia ni byk godaan.. ha3

fadhdeela said...

semua yg berlaku ada hikmah dan setiap masalah pasti ALLAH akan tunjuk jalan penyelesaian :)

meh sini: Video: Model Jatuh Tergolek!!

sini jugak: Maharaja Lawak Minggu 3 - Sepahh!! Mmg Lawakks!

Si DauN CeRi said...

@fadheela; thanks singgah ye.. nti sy dtg blog anda pula.. :)

aleen aiden said...

yup2,sepatotnye kite mengadu kat Dia la yg lebih afdhal kan.hee

Si DauN CeRi said...

@aleen aiden; aah.. moga kita bukan dlm golongan yg alpa.. amin..

Azie Azra said...

hati tak tenang gk lepas tgk result.pahtu lepas ngaji hati tenang je.dtg perasaan hepi.g klas td hepi mcm tde pape berlaku.kantoi ngn champ nangis2.agagaga

Si DauN CeRi said...

@azie azra; azie is back!!! windu kat kamoo punye blog.. baru je jumpe tuan blognye tadi.. pergi beradu suara.. he3



welcome back gurl!


azie mesti boleh punye..dan akan menjadi seorang tabibah yg hebat pd ms akn dtg.. amin.. <3