Wednesday, May 18, 2011

Nak capo kaler hijau..hurrmm

Assalamualaikum..

Apa khabar semua? Dah makan belum tu? Hehe Kucing-kucing aku kat Msia dah makan ke belum agaknya ya.. Rindunya kat diorang tu.. Hah, sebut pasal kucing kan.. Hari tu aku tepon ibu aku, ibu aku cite hari tu ade kejadian tragis yg berlaku kat belakang rumah aku.. Ada sekumpulan orang asing (kemungkinan besar orang Vietnam yg datang bekerja kat Msia) telah melakukan keganasan terhadap seekor kucing kaler oren. Diorang telah memukul bertubi-tubi kucing kaler oren tu dgn kayu.. Nak nangis aku dengar ibu aku crite. Sedihnya..sebab kucing tu selalu je ada kat tingkap dapur rumah kitorang.. Kitorang selalu je campak sisa makanan kat belakang tu kasi kucing oren tu dgn kawan2 die makan. Kucing oren tu boleh kata tiap2 pagi kalau ibu aku tgh siapkan sarapan kucing2 kitorang, die mesti ade sekali kat tingkap dapur tunggu kowt2 ada habuan jugak utk die.. Dah la muka die cantik (tapi sbnanye kucing kaler oren tu kucing jantan).. Sedihnya..

Ibu aku kata lagi, bila kucing tu dah sakit teruk kena pukul tu.. Dia pon lari..nak cuba selamatkan diri drpd org2 Vietnam yg tak berperikemanusiaan tu.. Tapi akhirnya terjatuh dalam longkang dan mati kat dalam longkang tu. Adik laki aku dgn akak jiran sebelah rumah aku yg pg bawak keluar bangkai kucing oren tu dan pg buang ke tempat yg patut.. Ibu aku kata, mungkin org Vietnam tu nak makan kucing tu agaknya.. Diorang bunuh kucing tu on purpose.. Mungkin bila kucing oren tu dah jatuh dlm longkang, dah kotor.. Jadi org Vietnam tu tak jadi nak buat makanan.. Aku paham la mungkin diorang mmg makan kucing, tapi diorang silap sebab diorang tak patut bunuh kat tempat yg penduduk kat taman aku tu bole nampak. Mungkin kat tempat diorang, bunuh kucing tu biasa.. Tapi mana nak sama dgn kat  taman rumah aku tuu.. Ramai kowt yg bela kucing. Kitorang, ngan jiran kitorang pon takut dah nak lepaskan kucing keluar rumah.. 

Kucing oren tu baik.. Jiran belakang umah aku pon selalu kasi kucing oren tu dgn kawan2 die makanan. Walaupun die kucing jalanan, tapi die tak pernah menyongket masuk curi-curi dalam rumah aku.. Aku tak tau lah rumah jiran2 aku.. Tapi, die mmg kalau ade kat tingkap dapur tu, memang die duduk situ je pon.. Paling-paling pon, die melese-lese, mengiau mintak makanan.. Tak pernah buat nakal.. Aku tak sangka die mati dgn cara yg kejam mcm tu.. Memang sadis sangat.. Hurrmm.. :(


Aku teringin nak beli capo lagi laa.. Tapi nak kaler hijau. Susahnya nak jumpa..wuwuwu Tapi kalau boleh nak kaler hijau daun pisang mcm kat bawah ni..


Tapi mcm kompius je cmne aku nak kepit ek capo mcm kat atas ni?? Macam pelik je ghopenyaa.. Haha

P/s:  Masih lagi sedih mengenangkan kucing kaler oren itu.. :(

14 comments:

FeeL da MorE said...

suke hijau eh ? hihi capo ad mcm2 kaler qer ? sll jumpe kaler silver nga itam jeq kan. kalau nk kaler ijau, ala cat jeq. konpem pueh hati. hihi =)

Si DauN CeRi said...

@feel; entahlah.. sy gugel ade.. tp kalau pg kedai mcm tade pulak.. haha kalau pki kaler air je bole x? heee

Chekgu Azrine said...

akak suka warna hijau.. sila celet!!

adan said...

pergh.. harap orang yang membuat kezaliman terhadap binatang kesayangan rasulullah tu menerima balasan setimpal..

qishie said...

kesian kucing tu.mangsa pembunuhan yang kejam. tak patut! tak patut! :(

Inche Vampire said...

kesian kucing :(

ultimate blogging challenge! hee..

http://twins-detwin93.blogspot.com/2011/05/ultimate-blogging-challenge.html

kena join gak! haha

Si DauN CeRi said...

@chekgu azrine; akak ske kaler hijau gak ke? sama la kite.. hehe

Si DauN CeRi said...

@adan; sy pon ade harap mcm tu.. Allah je yg mampu balas dgn seadilnya.. :(

Si DauN CeRi said...

@qishie; memang tak patut pon..

Si DauN CeRi said...

@vampire; aaaaa.. ape pulak tuu.. hehe kay2 sy gi tengok ye.. thanks!

FeeL da MorE said...

cat air ? buleh buleh. xde masalah. haha

Si DauN CeRi said...

@feel; hurrmm.. kalau x jadi, ssh plak..takpe la, sy try cr kt kedai jugak mn tau ada.. hehe

Far8 budak baik said...

hampeh betol org tuuu..
entah ape ar salah kucing tu..
dah ar aku suka kucing..
haih..weh..nnti jumpe org asing tu..
cepuk je..huh

Si DauN CeRi said...

@far8d; hurmm.. jauh sgt plak nak cepuk. kalau ade magik bole la.. haha