Monday, August 15, 2011

Rumah aku banyak burung gagak.

Salam Ramadhan.

Indah betul pagi2 hari kat Malaysia ni. Nak2 kat umah sendiri (umah mak apak sebenarnya). Lagi nak buat ayat syahdu kan.. Hehe Seronok betul la dapat duduk kat umah. Kan bes kalau bole ikut kuliah dan skill lab kat umah je. Mesti hari2 pon penuh semangat punyaa. Aah, banyak kan cekadak aku nih?

Nak cite pasal burung gagak sbnanye. Bilik aku ni ada tingkap menghala ke belakang rumah, tapi tingkat atas la. Kira bole nampak wayar letrik la ikut tingkap tu kan kan. Pastu itu hari entah apa angin aku termenung pulak menghadap ke luar tingkap. Jauuuhhhhh aku tenung. Hape entah yg aku fikir. Pastu aku tengok burung gagak hinggap kat wayar letrik kat luar bilik aku ni. Kejap kang die pon terbang pastu keliling2 umah aku ngan umah jiran yg sebelah2 aku ni. Pastu bunyik bising2.

Haaaa Mula la aku fikir bukan2 sebab aku cam pernah dengar kalau ada burung gagak datang kat umah tu maknanya ada benda tak baik nak berlaku. Pernah dengar tak benda ni? Sejak aku ternampak gagak tu, aku asek tak tenang fikiran je dek kerana kejahilan aku ni kan kan. Paranoid pon ye jugak. Haha

Jadi satu hari tu dalam kete masa nak pergi mana entah dgn ayah aku, aku pon buat2 la tanya ayah aku pasal burung gagak tuuu...

Aku:  Ayah ayah (suka panggil dua kali, memang tebiat aku ni)

Ayah: Yeee

Aku:  Betul ea kalau burung gagak tu datang kat umah orang ke kat kampung ke tu maknanya ada benda tak baik nak jadik??

Ayah:  Alaaahh tu semua tak boleh pcaye tuuu..

Aku: Yeke yah?.... (diam dan masih berfikir sebab tak puas hati lagi sbnanye)

Ayah:  Rumah kita tu dari dulu banyak gagak..oke jeee.. Awak tak nampak gagak banyak kat kawasan rumah tu??

Aku:  Hahaha (gelakkan diri sebenarnya)

Moral of the story is..... lain kali perhati2kan la umah tuu.. Kot ye pon jarang balik umah kan.. Tengok kes aku nih, benda biasa pon jadi benda pelik pada aku. Tang kepercayaan karut tu bukannya aku percaya pon. Aku jadi curious sebab pernah tau dan terdengar benda2 macam tu. Aku pon satu jugak. Suka sangat fikir yg bukan-bukan. Hishhh. Orang mintaklah yg baik2 kan kan?

Dedulu masa aku kecik2... Time duduk kampung lagi banyak benda aku dengar. Anak dara cuci pinggan atau memasak tak boleh menyanyi nanti tak laku laaa, tak boleh duduk depan pintu nanti takde org nak, tak boleh baring sabung kaki nanti mak meninggal laaa.. Padahal terang2 dah tahu yang jodoh, ajal maut ni kat tangan tuhan.. Ye dakk??

Sekarang ni mungkin dah jarang dengar dah benda2 tu semua. Memang elok berhenti lah drpd pass2 kat org lain benda2 macam tu sebab semua tu memang tak betul. Paling bahaya, takut boleh jadi syirik je.. Huuuu Mau tak takooooooottt????

6 comments:

aleen aiden said...

entahnye!Ko jgnla pecaye sgt..aku plak jadi geram.tepuk dahi kang!hu3

adan said...

tahyul je semua tu.. tp dulu waktu sy kecik selalu gak terdengar pasal duduk depan pintu tu.. macam-macam lagi la..

bila dah besar ni baru tahu semua tu tak betul.. maybe orang tua ada sebab mereka tersendiri..

visitme@FaTiN cOrNeR said...

kiki..dulu kecik2 mmg selalu dgr benda2 mcm nie..sekarang bila dh besar baru rasa 'aku tertipu rupanya'..

myb org dulu2 ada sbb ckp cmtu. cntohnya macam nyanyi tu, myb sbb ank dara tak elok nyanyi kt dapur sbb tu diorg buat teori cmtu..hehehe..

Chekgu Azrine said...

kompem teringan pakwe kat jakarta ni.. erk??

hahaha

syrupmasin said...

tngkap la gagak tuh bole buat kari :D

Si DauN CeRi said...

@aleen aiden; itu laa.. dah2 pasni aku tak nak caye dah sume tu.. heh2 kay takyah tepuk dahi. :D



@adan; itu la, kadang2 sbnanye pantang org tua2 ni utk kepentingan diri diorang jugak agaknya kot. entahla..



@fatin; ada jugak munasabahnya, mcm budak kecik tokleh makan kerak nasi, nti ta pandai ngaji. sbnanye kerak nasi tu diorang yg nak makan.. hihi



@kak azrine; ehh.. tade pakwe la kak.. hahahaha



@syrupmasin; halal ke burung gagak? hahaha