Saturday, December 18, 2010

Aku dah tinggal sorang. Nasib baik ada bibik...

Salam...


Hosmet aku sorg lagi dah klua umah pkol 4 lebe pagi tadi. Flite die pkol 6 pagi. Huhu knape lah hang beli tiket awai sangat...hang xsian aku ka sorang2 kat ghumah..uhuk3 nak ksian ape eh? Dah besaq panjang.. Tuhhh kawan kat umah dak azie tu ghamai lagi..Pi duduk sana!!, aku pon berleter kepada diri sendiri...


Aku xsedar pon time hosmet aku ni dok pung pang pung pang angkat beg sume, aku terjaga pon sbb die panggil aku teman die sebab teksi xsampai lagi and sbb pak cik depan umah tu dok lah tertebeng-tebeng kat lua umah kitorang ntah ape yg die nak tatau lah.. Sudah tu, bile dak nadiah klua je nak usha teksi dah smpi blom, die dok panggil2 "Mbakkk..".. Adeyh org tua ni.. ko bole tgk jam tak pkol bape time tu?? Kot ye pon nak beramah-mesra dgn jiran tetangga, xde lah pkol 4 pagi kowt??! Ktorg ni cuak tau tak??? Kot tibe-tibe kua parang ke hape karang.. Ko ingat org kat ats katil tu bole bangun terus and jalan betul2 nak selamatkan kitorang?? Jalan nak pg pintu ntah ingat ntah tidak, yelah mamai kan.. Eh ape aku ni.


Pakcik tu, bukan kitorag yg duduk umah depan die nih je yg rasa mcm die tu ada masalah mental sket, bibik kitorang mengadu, kawan-kawan kitorang pon ada yg crite pasal pakcik tu kat kitorang.. So bukanlah aku ni mengata pasal die sesuka hati aku an..  Pakcik tu slalu tertebeng-tebeng/berlegar-legar kat lorong umah kitorang taw.. Kalau org lalu, die pandang je.. Kalau die tgh jln kat tepi jalan yg bertentangan dgn tepi jalan yg kite jalan, bile kite jalan tu dah mendekati die, tibe-tibe die jalan ke tengah  seolah-olah nak dekat kat kite. Aku slalu buat bodoh je. Nak-nak malam. Kalau dulu, aku mmg tegur-tegur la jugak n senyum kat die, sbb nanti org kate sombong pulak kan.. Oh i x sombong uolsss.. Muehhehe


Semalam, bibik aku crite, die tgh jalan nak dtg umah aku, die nampak la pakcik tu.. Tengah ketawa sorang-sorang.. Bibik aku terus cop die tu senteng.. Aku cube la buat bibik aku berpikirang agak positif dgn mengatakan bahawa pakcik tu mungkin teringat perkara yg lucu ke apa ke.. Tapi nampaknye aku tercrite hujah yg menguatkan sangkaan bibik aku tu pulak.. So las-las aku pon kate "aah la mbak, mungkin bapak itu AGAK edan kali ya.." Hahaha..perkataan AGAK tu saje nak kasi besau2 sket supaya tidak sepenuhnya menunjukkan aku bercakap perkara yg mungkin saja tidak benar *pangggg!!! diri sendiri pon terlempangkan* Dan.. "edan" tu merupakan bahasa Jawa sini dan maksud die gila. Kalo orang, bahasa Jawa "wong".. Jadi, ko akan slalu dengar org cni cakap "wong edan" kalo ko duduk di kalangan org Jawa lah..


Dekat Jakarta ni mmg ramai org Jawa. Dulu masa tahun pertama datang cni, pergi pasar, ade ke patut abg jual sayur tu cakap Jawa dgn aku.. Pe lagi..menganga-nganga je aku kat situ..haha Aku katalah aku nak sayur yg ni, pas2 die cakap "piro? siji? loro?" Aaaa...itu baru sket bro..yg tu aku bole paham lagi.. Kalau die cakap banyak-banyak benda yg kite xtau tu..aishh mmg melopong ar. Nasib baik aku ada kawan Jawa kat cni, aku suke la tanya-tanya die sket2 kan, bibik aku pon Jawa, so kadang2 aku bantai bahasa Jawa dgn die.. Bantai je ok..kdg2 aku pon xpaham ape aku cakap. Bibik aku apetah lagi..kah kah kah At least i can speak java okay.. Har har har


Dulu, adalah kawan aku kat cni mak ayah die dtg... Mak die mintak la die bawak pg pasar sbb mak die nak beli barang dapur, nak masak. Perghh bes seyh mak dtg cni, siap masak2 lagi utk kite.. Jeles2..
Haaa..bile kat pasar yg ramai org Jawa tu, mak die menggunakan taktik bijak untuk berkomunikasi yaitu dengan menggunakan jari sahaja. Ape kau ingat rambut je ke bole pakai jari? Hehe Mak die buat cmne taw, memula tunjuk bnda yg die nak beli, pas2 tunjuk brape die nak pakai jari.. Naseb baik cukup jari tgn, kalo nak kene pakai jari kaki, aku dah xterbayang lah die bukak selipar pastu tunjuk jari kaki die kat org yg jaga kedai tu. Ada pulak yg dicop sbg pengganas karang.. xpasal-pasal je...


Erm..mana bibik aku ni.. Lapar ni... Die pergi belikan nasi aku lah kowt. Senyap je kat bawah..

2 comments:

apdm said...

salam

singgh dan follow nom 26 :)

Kak Long said...

@ sepatu hijau
wsalam..trime kasih, i'll follow u back :)