Sunday, December 12, 2010

Tacing....tacing woiii...

Salam..


Alhamdulillah.. Pada malam yg indah permai ini.. kita diizinkan oleh Allah s.w.t utk masih lagi menghirup udaraNya, masih lagi dapat melaghakan diri di depan laptop ini.. Ish3..knape lah kite mcm ini ye?? Apa kejadahnye semua inii?? Walaupun begitu, kita bukanlah semata-mata membuang masa kat cni..btol tak btol tak?? Banyak je blog-blog ataupun laman-laman web yg sangatlah berfaedah untuk kite singgah-singgah..bile ade masa free kan2? Semua terpulang kepada orang-orang (bkn orang2 kat sawah padi tu) ataupun masing-masing individu itu utk memanfaatkan ape sahaja yg ade depan mata kite kan?


Aaaa..ape mcm ceramah gua?? Bole tahan tak? Ke bole blah? Har har har.


Haih..bile la aku nak berubah ni, melakukan anjakan paradigma ke atas diri sendiri..supaya menjadi insan cemerlang, terbilang, gemilang ni..huhuhu


Ekceli kan, aku baru balik halaqah td kat umah kawan. Bile tgk membe sorg ni bergenang-genang air mata die bile bercakap pasal mutabaah ibadah tu.. Aku rasa tacing ar tgk die pasal aku rasa betape tingginye komitmen die terhadap agama kan.. Errmm..time tu die cite die ade halaqah dgn cnior pg td, dan abg tu ade tanye psl mutabaah ibadah, sbb abg tu dah lame xtanye kan.. So kwn aku ni kate lah, cube kalau xde halaqah ni, adekah kite sume akn istiqamah melakukan penilaian terhadap amalan-amalan kite, adekah kite akan tetap mengamalkan ape yg kite dah sepakat time halaqah kan, mcm solat sunat malam, bace Al-Quran, puasa sunat, sedekah sume kan.. Bile aku tgk die dgn mudah bole menitiskan air mata mcm tu, aku tacing lah dgn dr sendiri.. Hish. Nape lah hati aku xselembut die? Jeles pon ade gak..


Bagus tau menangis ni..tapi mau pakai hati la kan.. Kan ade crite yg hamba Allah tu masok syurga sbb sehelai bulu mata yg mengaku die pnah menitiskan air mata, menyesali perbuatan die..Lagi satu, aku rasa aku pnah terbace, tp xsure sama ada ayat Quran atau hadith, yg mengatakan bahawa kalau kite x mampu nak nangis sbb dosa-dosa kite especially time mintak ampun dgn Allah, nangis lah sbb kite x mampu nak buat mcm tu.. Sampai mcm tu sekali efek menangis kan??


Oh ye, jom puasa 9 dan 10 Muharam ni.. Aku dgr halaqah td, puasa asyura ni boleh menghapuskan sehingga setahun dosa-dosa kite yang lalu.. Hadith sahih taw..


Hurrmmm...sama-sama kite renungkan, dan sama-sama kite beramal...

2 comments:

Azie Rashid said...

wah.bgus entry ni.saya blum mampu nk kasi entry mcm ni.tq ma fren~

Kak Long said...

errmmm..biase je.. saje tulis ape yg saye rasa dan fikirkan~