Thursday, December 23, 2010

Kucing-kucing saya.

Salam...


Amacam tajuk hr ni? Skema kan skema kan? Heh. Mentang-mentang baru baca blog Skema Itu Hot.. Kunun-kunun cukup hot lah tu try buat tajuk seskema mungkin. Har har har. Aku teringat pulak zaman kite semua blaja tulis karangan waktu skola rendah dulu2 kan? Karangan bertajuk "Aku sebatang pen", ataupun "Aku sebuah kereta Toyota Camry", ataupun mungkin "Aku seekor kucing Siam". Hmmm... Punye lah berusaha membayangkan yg aku sebatang pen biru Carera, ataupun apa saja yg menjadi tajuk karangan aku waktu tu.. Uhh uhh struggle abes nak menghasilkan karangan fantasi mcm tu.. Anda mcm itu tak dulu? Hehe


Esok aku akn balik Terengganu dgn famili aku..yeye.. Tapi betul ke Terengganu banjir skarang? Ermm..kalau teruk banjir die, nampaknye, kemungkinan besar kitorang akan berhenti di Kuantan aje lah. Jalan2 kat situ sahaja.. Plan sebenar nak naik Terengganu nak ziarah sedara-mara belah ibu kat sana..


Memandangkan kitorang akan tak ada di rumah selama beberapa hari, jadi kene lah antau kucing2 kat umah ni ke asrama yg ada dekat2 cni.. Huuu ingat orang je ke ada asrama, haiwan peliharaan pon ada asrama taw. Jom aku kasi korang layan gamba diorang.. Tapi mintak maaf, gamba dlm sangkar aje lah ye.. Sbb ibu terus masukkan diorang supaya tak susah nak kejar nanti.. Memang dah nak kluar umah dah time tu.. :)


Yang kat atas ni yg mak-mak n bapak kucing. Dah besar dah diorang..  Yg warna coklat dan putih tu betina, nama dia Oneng. Yg duduk belakang die tu jantan, nama Atam dan yg agak belang2 tu betina, nama dia Embang. Kitorang bagi nama Embang sbb masa die baby, bulu die kembang sangat. Dua ekor yg ada warna putih tu baka parsi. Embang tu baka kucing utan. Memang agak tangkas kalau nak compare dgn yg lain tu walaupun die bukanlah tinggal kat utan sebenar. Dulu, Embang ada partner, jantan, nama dia Aceng (berasal drpd perkataan "bising", sbb Aceng mmg sgt suka mengiau, nak2 kalau nampak orang..hehe) tp Aceng dah mati sbb diarrhea yg hebat. Poor Aceng.. Aku kat Indo waktu Aceng mati.. Sedih tau?


Yg tergolong dalam kategori baby kat atas ni pulak anak-anak Embang, Atam, dan Oneng. Hurmm.. Sama ayah, lain mak.. Kira bermadu lah Embang dgn Oneng eh? Hahaha...  Sebenarnya diorang ni ada ramai taw, tinggal 3 je sbb lagi 6 ekoq dah kasi org.. Ibu kata tak larat nak handle semua, nak2 aku dgn adik pompuan aku xduduk umah selalu. Diorang ni dah la nakal yg amat. Pliss la jgn tertipu dgn muke diorang ni.. Nampak je mcm comel tapiiii... Sekali dapat kluar, siap lah korang die buat bergayut. Memang ada gene Tarzan nih agaknye. Ngaaaaaa.. Gamba dr paling bawah, Uteh, Otty, dan Oyub.. Uteh tu bole tahan senonoh lagi. Yang Otty dgn Oyub tu memang lah kene kuat bersabar layan diorang.. Nak2 Otty tu.. Nama pun drpd perkataan "naughty".. Huhuuu Tapi aku suke sgt tgk mata Uteh, mata die warna biru tapi xbtol2 biru, die mcm light turqoise. Gorjes kan?


Saja amik dari depan pulak gamba diorang ni. Tapi Embang pulak terlindung oleh Oneng. Tengok lah si Atam tu. Geram tgk ekspresi muka die, rasa nak tampar2 je. Dengan aku die bukan main lari lagi, tapi kalau dapat kat ibu aku, waaahhh bukan main lembik macam jeli. Mana lah aku x geram? Heheh

Okayyy...itu lah kucing-kucing aku. Puas hati dapat balik jumpa diorang, nak2 yg kecik2 tu.. Sekejap je dah besar. Masa aku balik Jakarta, diorang baru lahir..kecik sangat. Besar tapak tangan aku je..



Aku rasa lawak tgk gambar kedua tu, tiang tu nampak mcm senget dan nak tumbang kan? Efek pergerakan yg berlaku kowt, sbb aku snap dr dlm kete je. Cantik petang tu.. Rasa lega sket balik Msia, bebas dr suasana hiruk-pikuk dan sesak, dgn penduduk yg sgt lah padat kat Jakarta tu.. Memang release abis ar..

Okay dehh.. Haruslah mengemas baju pule.. Esok perjalanan agak panjang. Kene kluar pagi. Kalau lambat, kene ceramah free.. :D

Bye.

P/s:  Tahniah kepada adik2 yang lulus dgn baik dan cemerlang dlm PMR tu.. Yg xberjaya dapat keputusan mcm yg 
         diidamkan tu..tenang2 aja.. Hidup tak berhenti takat PMR tu.. Look forward and just move on~

6 comments:

qishie said...

oneng?wahaha,unik gle..
berapa lama cuti?

Kak Long said...

teeehehe smpi 3 januari. 4 dah klas dah.. oneng dr perkataan "kuning", sbb warna bulu die.hehe

Lina said...

salam perkenalan...eiii comei2nya kucing...lama sungguh cuti yer...selamat bercuti ek

btw dah jd follower tau

Kak Long said...

salam perkenalan lina.. comel ke diorang? mekaseh..heee i'll follow u back~

Duniakuabstrak said...

teringat kat kucing2 adik aku kat rumah yang selalu jadi mangsa aku..jika berkesempatan aku akan culik kucing tu pastu gomoL sepuas2 hati..geram giLa comeL..kalau adik aku nampak dia akan jerit.. Abang!!!...hahahahaha

Kak Long said...

@duniakuabstrak; msti adik kau geram je tgk kau gomol kucing2 die mcm tu..hahahaaa.. kucing ni deria bau die sgt kuat, tp mungkin xsekuat anjing.. kalau kite selalu dekat dgn die, die boleh cam kite walaupun kite tinggalkan die utk jangka waktu yg lama.. dulu2..pnah ada sekor kucing betina warna putih ni yg mmg duduk kat umah aku.. tp satu hr ni die pergi xbalik2.. satu petang, aku jmpe die kat kedai belakang umah aku, aku panggil die..mmg die dtg dan gesel2 kat kaki aku.. tacing aku sorg2 kat situ..msti org pelik pehal minah ni beriya plak dgn kucing jalanan tu. tp aku xamik pon die bawak balik.. :(