Saturday, February 5, 2011

Antara fikiran, emosi, hati dan perasaan.

Assalamualaikum...

Hai hai uol ape kabau?? Are u doing good? Everyhting is good?? Ke tak good? Ke ok ok aje? Heh2 Hari ni aku nak berceloteh pasal fikiran, emosi, hati dan perasaan uol.. Bagaimana khabar fikiran, emosi, hati dan perasaan korang eh sekarang? Positif ke negatif? Ke neutral? Kalau aku, fikiran aku skarang tak berapa nak menentu, emosi masih stabil, hati tak berapa nak tenang, dan perasaan rasa perasan2.. Haha Ada eh rasa perasan2?? Btw, tatkala ini aku sedang ditemani kismis seperti berikut:

Ahaaa.. mcm buat esaimen pulak pakai perkataan "berikut" an.. Aku la yg blajau Bahasa Indonesia ni.. Rasanya korang mostly guna English tak pakai le derr berikut2 ni.. Aku kan blajau blok neurologi kan skarang.. Lecturer aku ade aja taw, cara nak mengatasi stress.. antara latihan yg dianjurkan adalah dgn memisahkan diri kita drpd emosi yg stress itu.. Anggap lah emosi yg xbes tu bukan dlm diri kita dan seolah-olah die ada sebelah kita.. Jadi, sedikit sebanyak diri kita akn cuba belajar mengawal emosi yg xbes tu drpd mendominasi fikiran, hati, dan perasaan kita.. Huhu Katanya stress tu suatu bnda yg fisiologis.. Normal lah hidup ni kita akan mengalami stress kan.. Aku rasa semua peringkat umur pon tau rasa stress atau tertekan tu mcm mana.. Aku dulu skola rendah pon ade jugak rasa stress bile kene marah sbb buat keje skola tak betul. Bukan apa, sebab kene rotan byk kali.. Karang balik umah kene rotan lagi.. Asek kene rotan aje, stress aku. Haahah!

Bermacam-macam emosi~
Beza ke hati dgn perasaan tu? Apa pulak beza emosi dgn perasaan kan? Aku pon xtau sangat nak explain tapi pada pendapat aku, semua tu ada bezanya.. Kalau menurut aku..kan kan.. ni menurut aku lah, kalau nak tau teori penuh kene la korang blaja ilmu jiwa.. kikiki Aku rasa kalau kita dapat kontrol emosi kita, kita akan dapat kontrol juga hati dan perasaan kita.. Tu sebab org yg emosi dia xstabil, mesti hati dan perasaan die jadi depress kan..  Tapi apa yg menjadi pokoknya pulak..yakni fikiran. Fikiran yg kita dapat lahirkan dgn akal yg Allah bagi kat kita ni.. Kalau ikutkan, mulut dgn fikiran kita, fikiran tu lagi bebas bersuara.. Dalam kepala otak kita, kita bole fikir apa je yg kita nak tapi xsemua bnda kita boleh cakap kat org lain kan.. Poinnya kat sini aku nak cakap yg kita kene berfikir sebaik mungkin dlm mengatasi apa jua emosi yg kita hadapi.. Supaya kita sukses menangani emosi sebelum ianya menjejaskan hati dan perasaan kita..

Maaf la eh kalau ayat aku berbelit-belit.. Hehe.. Termenung termenung jugak aku nak susun ayat tadi. Maklumlah, org dah biasa cakap berterabur kan.. bile kene bagi ayat skema die jd mcm tersekat2 sket.. Har har har.

Have a nice day everyone!!!

13 comments:

nazrul ashraff said...

haha..berfalsafah ye kamu!! hee..

Si DauN CeRi said...

@nazrul ashraff; sekali sekala.. hahaha

Azie Azra said...

beza !betul juga ckp si daun ceri.klu dpt kawal emosi yang lain-lain juga msti ok :)

Jawahir Madeaming said...

kalau saya stress.. saya makan banyak2.. haha.. makanan mengontorl emosi..ekk????..

sissyira said...

salam

dari rasa sedih itu akan memperngaruhi semua benda dalam hidup ini ..

Jom Joint 1st contest syira --Contest 1 : Bila saya mati by sissyira

Millomocca Danique said...

millo suka sunmaid raisin tu..sedap...heheeeee:)

Si DauN CeRi said...

@ azie azra; yeah bebeh... hak2 mari2 kite mengontrol emosi dgn baik.. lalala~

@jawahir; aikk??? mcm tu ke jawahir? aaaaa... ko buat peraturan baru ni.. hahahaha

@sissyira; uuu... ade contest la.. inshaAllah sy terjah xlama lagi..
perasaan sedih tu indah kalau kita hayati.. ceewah.

@millomocca; hehe memang sedap... millo pon sedap.

Pearl Kaz said...

wah wah wah... agak pening nk faham.. sbb sy lebih senang faham kalau ayat berterabur.. (mcm betul je.. haha) tp apa pun, kita semua mmg nak tenang. tamo stress2... jom solat sunat kalau stress sgt. huhuhu

Si DauN CeRi said...

@pearl kaz; wahhh.. elhamdulillah..elhamdulillah...
rajin solat sunat yea.. hehe
tu la sy ni xreti sgt tulis ayat skema.. merosakkan ayat lagi ada.. haha

Qamarul Sahid said...
This comment has been removed by the author.
Si DauN CeRi said...

@qamarul sahid; hurm.. gud2.. jarang stress, hati senang kan..

mengeluh?? aaaa kene kurangkan tu.. heheh

Mat Ganu said...

tiada siapa yg boley kawal perasaan...^_^

Si DauN CeRi said...

@mat ganu; tu sbb kite kene bijak awasi emosi.. hehehe