Friday, January 7, 2011

Tak kesah pun...

Kita tak perlu sedih dan bermuram durja kalau kita di bawah, sebab semasa kita di bawah, semangat kita lebih kuat untuk berusaha supaya kita menjadi lebih baik... Bukan semua org yg berada di atas mempunyai semangat yg tinggi.. Bukan juga aku katakan tidak ada langsung..


Kita tak perlu rasa sedih bila ada orang perlekeh-lekehkan kita, ambil saja dgn hati terbuka kritikan2 yg org lempar kat kita.. Sebab dgn cara ni, kita dapat muhasabah.. Kita doa supaya kita tak leka berada di tahap yg selesa..


Kita tak perlu risau, sedih, ataupun marah kalau ada org yg dengki dgn kita.. Sebab org tersebut mungkin tidak ada sesuatu yg kita ada.. Kita berdoa saja moga dia lembut hati dgn kita..


Kita tak perlu balas makian org dekat kita, mempertahankan diri itu boleh, tapi tak perlulah kita menggunakan perkataan-perkataan kesat.. Nanti kira samalah kita dengan dia..bertindak melulu, tanpa berfikir rasional..nampak tidak matang.. Kan?


Kita tak perlu terlalu mengejar apa yg org lain ada, kita tak ada... Kalau kita berusaha dgn baik utk menjadi lebih baik akan membuatkan kita lebih berpuas hati sebab kita tak buat sesuatu tu utk org lain..


Kita tak perlu nak membenci orang.. Lebih baik kalau perkara yg kita tak suka itu, kita jadikannya pedoman dan pengajaran buat diri kita sendiri supaya kita pon tidak buat perkara yg tak baik tu..


P/s:   Pesanan untuk diri sendiri yg banyak sangat kelemahan ni.. :)

No comments: